Behandling af skinnebensbetændelse

Kom af med dine smerter i underbenet

Har du smerter i skinnebenet, som stopper dig i at bevæge dig og dyrke motion? Så har du måske fået skinnebensbetændelse. Læs med her, hvor vi vil gennemgå hvad skinnebensbetændelse er, hvilke symptomer der er ved skinnebensbetændelse og hvordan du hurtigst muligt kan blive smertefri.

Copenhagen Physio
4.9 Stjerner - 177 anmeldelser
facebook logogoogle logotrustpilot logo

Om skinnebensbetændelse

Skinnebensbetændelse er en ufarlig tilstand som skyldes overbelastning. Skinnebensbetændelse er en af de mest almindelige overbelastningsskade hos idrætsudøvere, som opstår over en længere periode med gentagende belastning f.eks. ved løb og spring. Tilstanden kan også opstå pga. at man øger sin trænings mængde eller intensitet. Skinnebensbetændelse kan stå på over en længere periode, og det kan være en længerevarende proces at komme af med skinnebensbetændelse igen når man først har fået det. I denne artikel vil vi gennemgå, hvilke symptomer skinnebensbetændelse giver og hvorfor skaden opstår? Vi vil gå i dybden med hvilken behandling og genoptræning der har bedst effekt, samt hvad du selv kan gøre for at komme skinnebensbetændelse til livs.

Hvad er skinnebensbetændelse?

Skinnebensbetændelse er en betændelses tilstand der forekommer i muskel og senefæste (den sene som sidder på overgangen mellem muskel og knogle) på forsiden af underbenet langs underbensknoglen tibia. Der findes to typer af skinnebensbetændelse, den indvendige og den udvendige. Den hyppigste af dem, er den der sidder på indersiden af skinnebenet, men nogle kan også opleve at tilstanden sidder på midten og ydersiden af skinnebenet. De begge vil fremstå smertefulde med ømme knuder langs skinnebenet.

Skinnebensbetændelse på indersiden, skyldes at musklen der vipper foden nedad, ikke er stærk nok til de mange gentagne isæt og afsæt der sker under løb og spring. Hvis man samtidig har tendens til at ”falde ind” i sin gang, vil denne muskel under løb og spring udsættes for en endnu større belastning og vævet vil strækkes mere end det kan tolerere, og bliver langsomt mere og mere irriteret.

Skinnebensbetændelse på forsiden/ydersiden af skinnebenet skyldes, at musklen der vipper foden op når du f.eks. lander på hælen, ikke er tilstrækkelig stærk. Denne muskel vil primært blive overbelastet hvis du lander på hælen ved løb og spring.

Hvad er symptomerne på skinnebensbetændelse?

Symptomer på skinnebensbetændelse er smerter på forsiden, ydersiden og/eller indersiden af skinnebenet. I starten vil der være et ubehag og mindre smerte efter en relativ hård belastning. Efterhånden vil din smerte grænse dog rykke sig og der skal mindre og mindre til før du oplever smerte. Det typiske smertebillede beskrives som jagende, brændende og stikken.

Hvis træningen fortsætter, vil man med tiden opleve smerter i hvile og efter minimal belastning. Smerterne vil derefter trække sig op langs skinnebenet, og ved slemme tilfælde vil betændelsen sætte sig langs knoglen i form af små knuder. Udviklingen af symptomerne vil være forskellig fra person til person, alt efter hvordan den enkelte bevæger sig samt hvilken mobilitet der er i ankelleddet.

De 3 klassiske symptomer på skinnebensbetændelse, som både kan være milde eller voldsomme symptomer:

  • Brændende, stikkende, jagende, strækkende smerter ved den nederste 1/3 del af skinnebenets ved vægtbæring, gang og generel aktivitet. Symptomerne lindres oftest ved pause.
  • Du oplever smerter op igennem underbenet ved hop og landring.
  • Du oplever hævelse langs smerteområdet. Smerten lindres ved kulde, kompression eller massage.

Hvordan stiller man diagnosen skinnebensbetændelse?

Skinnebensbetændelses diagnosticeres oftest på baggrund af din sygehistorie. Lægen eller fysioterapeuten vil derudover mærke efter ømhed langs skinnebenet. Det er som regel ikke nødvendig med yderligere undersøgelser medmindre der er mistanke om et træthedsbrud eller anden skade hvor lægen vil tage et røntgenbillede.

Hvorfor opstår skinnebensbetændelse?

Skinnebensbetændelse skyldes en overbelastning af muskel og senefæste langs skinnebenet. Det ses oftest i forbindelse med en længerevarende  intens eller øget træningsperiode, hvor der er gentagende belastning af underbenet, som udvikler sig til en betændelses tilstand i musklens tilhæftning på knoglen. Smerten skyldes betændelse i det dannede arvæv og den fortykkede hinde rundt omkring muskulaturen, som forværres ved aktivitet, som gang, løb og hop, hvor musklerne i underbenet bliver aktiveret.

Udover den øget belastning, mener man at individuelle anatomiske forskelle også kan have en betydning. Nogle er derfor mere eksponeret end andre, for at udvikle skinnebensbetændelse. Undersøgelser har vist, at alt efter hvor fodens bøjemuskler er hæftet på underbenet, skinnebensknoglens, tibia, tykkelse, samt fodens svang højde også kan have en betydning for udviklingen af skinnebensbetændelse.

Årsager til skinnebensbetændelse

Der kan være flere disponerende årsager ift. at udvikle skinnebensbetændelse. Nedenfor er listet nogle af de hyppigste årsager:

  • Øget træningsmængde - En hurtigt øget træningsmængde og intensitet som overbelaster et utrænet/uforberedt sene og muskelvæv, er en af de typiske årsager til skinnebensbetændelse
  • Fejlstilling i knæ og ankel - udad roterede lægge og/eller fødder.
  • Kalveknæ (når knæene vinkler indad og næsten støder mod hinanden) - som gør at vægten lægges på indersiden af foden ved gang, løb og hop.
  • Som følger af andre skader f.eks. ved træthedsbrud i underbenet eller nedsat cirkulation i muskulaturen.
  • Stående arbejde på hårdt underlag - i særdeleshed i kombination med sikkerhedssko, træsko eller anden form for fodtøj, der ikke stabiliserer og stødabsorbere.
  • Fod type - Hvis man har et for højt eller for lavt svang, vil led og muskel blive udsat for en uhensigtsmæssige belastning. Belastningen kan udsætte senefæste for stress og træk, som derefter bliver betændt.
  • Overvægt - udsætte vores fødder, muskel og led for øget stress og belastning.
  • Køn - Forskning viser at kvinder i alderen 16-35 år, er markant mere udsat for at udvikle skinnebensbetændelse end andre.

Behandling og genoptræning af skinnebensbetændelse

Man behandler skinnebensbetændelses konservativt. Dvs. ved hjælp af aflastning, genoptræning og fysioterapi. Det er vigtigt at finde frem til den underliggende årsag i stedet for blot at symptomlindre så man sikrer sig at det ikke vender retur.

Det er vigtigt at stoppe med al vægtbærende træning og skifte til en anden motionsform der aflaster muskulaturen, såsom cykling, svømning eller crosstrainer indtil du er blevet grundig undersøgt og får en specifik behandlingsplan der er tilpasset dig og dine symptomer. Du kan med fordel opsøge en fysioterapeut, der kan hjælpe dig med at gøre behandlingen specifik, så du hurtigst muligt kan blive smertefri.

De vigtigste tiltag vedr. behandling af skinnebensbetændelse

  • Mindske vægtbærende træningen og mindske stød op igennem underbenet.
  • Aflaste muskulaturen.
  • Tilpasset styrketræning af underbenets muskulatur. Ofte vil man finde nedsat styrke i læggen og skinnebenets muskulatur.
  • Træningsøvelser til at stabilisere hofte, knæ og ankelmuskler. Det er vigtigt med stærk muskulatur omkring hofte, knæ og ankel, da det også har betydning for anklens funktion.
  • Hvis der er nedsat bevægelighed i ankelledet, er det vigtigt at få behandlet dette, hvilket en fysioterapeut hjælpe med.
  • Korrigerende indlæg kan ved en egentlig fejlstilling i foden hjælpe i nogen grad.
  • Brug stabilt fodtøj med god støddæmpning.
  • Tape kan have en positiv effekt hos nogle patienter.

Symptomlindring af skinnebensbetændelse, dog uden at fjerne den egentlige årsag

  • Aflastning kan give musklerne ro og virke symptomlindrende. Det er dog vigtigt stadig at bevæge sig.
  • Udstrækning af underbenes muskler kan ligeledes virke symptomlindrende.
  • Is kan i nogle tilfælde lindre symptomerne i en kortere periode.

Kan man forebygge skinnebensbetændelse?

Et godt råd er at gå/løbe/hoppe i gode sko med en god støddæmpning. Det kan ligeledes give god mening at veksle mellem konditions- og styrketræning så muskulaturen bliver stræk og kan følge med en øget intensitet i løb, hop og spring.

Hvis man mærker de mindste symptomer på skinnebensbetændelse, skal man tage det seriøst og ændre sine træningsrutiner. Man kan evt. starte med aflastning og i en periode vælge en alternativ form for træning indtil ens skinnebenet er godt igen. Alternative former for træning kunne være cykling, crosstrainer, svømning, løb i vand, styrketræning etc.

Prognose for skinnebensbetændelse

De fleste bliver raske ved hvile og aflastning af muskulaturen samt ved at lægge deres træning om. Skinnebensbetændelse har dog alligevel en tendens til at vende retur, hvis man ikke forebygger og behandler det.

Prognosen er generelt god, hvis man følger et behandlingsforløb. For at få et optimalt behandlingsforløb der er skræddersyet til dig og din problematik, anbefaler vi, at du opsøger en erfaren behandler med kompetencer indenfor behandling af sportsskader. En behandler vi kunne se, hvilke muskler der skal genoptræne samt hvor der er nedsat bevægelighed. På den måde får du de bedste forudsætninger for at blive smertefri hurtigst muligt og vende tilbage til din sport.

Behandling af skinnebensbetændelse hos Copenhagen Physio

Hos Copenhagen Physio har vi specialiseret os i at behandle sportsskader, herunder skinnebensbetændelse. Vi har mange års erfaring med at behandle denne type skade da vi ofte møder dem på klinikken. Derfor ved også, hvad der typisk virker og hvad der ikke virker ift. behandling af skinnebensbetændelse. Vi er grundige i vores undersøgelse og forsøger altid at finde den underliggende årsag, før vi lægger en behandlingsplan, så vi sikre os at det ikke kommer igen. Af samme grund, har vi gode resultater med at behandle skinnebensbetændelse, både på kort og lang sigt.

Scroll til toppen