Forstuvet ankel eller fod

Effektiv behandling til smerter i fod og ankel

De fleste aaf os har prøvet at forstuve en ankel. Det kan skyldes at man træder forkert, snuble rover en kantsten eller vride om pga. dårligt underlag et voldsomt fald. Uanset årsagen kan skadens omfang og helingstid være meget forskellig. Men hvad er en forstuvning egentlig? Og hvordan kan der være så stor forskel på en forstuvning? Læs mere her og bliv klogere.

Copenhagen Physio
4.9 Stjerner - 177 anmeldelser
facebook logogoogle logotrustpilot logo

Om en forstuvet ankel

En forstuvet ankel opstår som en akut skade, hvor der sker et vrid i ankel- og fodleddet, der fører til en delvis eller total overrivning af ligamenter. En forstuvet ankel er en helt almindelig og ufarlig skade. Alt efter skadens omfang kan det tage alt fra en uge til flere måneder at komme sig over en forstuvet ankel. Ved et voldsom vrid kan det til tider være svært at skelne mellem et brud eller en forstuvning og det kan være nødvendigt at kontakte en læge. Behandling og genoptræning vil kunne fremskynde helingsprocessen, hvilket vi hos Copenhagen Physio kan hjælpe dig med.

Hvad er en forstuvet ankel?

En forstuvning er en akut skade, hvor der opstår skade på ligamenterne i forbindelse med et vrid. Der er flere grader af en forstuvning, som afhænger af skadens sværhedsgrad. Ved en mild forstuvning sker der blot en forstrækning af et ledbånd, mens der ved en svær forstuvning er en total overrivning af ledbåndet eller en afrivning af et knoglefragment, hvorpå ledbåndet hæfter. Forstuvninger kan forekomme omkring alle led i kroppen, men det hyppigste sted er i anklen, da den er mere udsat for vrid end andre led. Forstuvninger og overrivninger af ledbånd opstår som regel i forbindelse med et vrid i leddet, hvor ledbåndet ikke kan holde til den kraft som ledbåndet bliver udsat for, og derfor bliver forstrukket eller overrevet. Symptomerne og helingstiden afhænger af, hvilket ledbånd der er forstuvet, samt hvilken grad af forstuvning det er.

Forstuvel ankel og fod, behandling, øvelser

Hvorfor opstår en forstuvning?

Den typiske årsag til en forstuvning af ankel og fod er, at man træder forkert. Derved opstår der et vrid i ankelledet, som sætter stræk på ledbåndene. I de fleste tilfælde opstår skaden i forbindelse med en indadvridning af foden, hvor ledbåndene på fodens yderside bliver sat på stræk. Det kan i få tilfælde også opstå i forbindelse med en udadvridning, hvor det er ledbåndene på fodens inderside, der bliver sat på stræk.

Det forreste ledbånd på ydersiden af anklen er mest udsat for skade, da det kun kan klare at blive udsat for en kraft på maks 20 kg., hvor det derefter vil tage skade. Der skal derfor ikke særlig meget til før, at man vil få en forstuvning.

Langt de fleste ankelforstuvninger opstår i forbindelse med idræt, som udgør omkring 20% af alle idrætsskader. Dog kan en forstuvning, sagtens opstå ved hverdagsaktiviteter, hvor man f.eks. snubler over en kantsten eller træder forkert.

Hvad er symptomerne på en forstuvning?

Da en forstuvning er en akut skade, vil smerterne for det meste komme i øjeblikket man vrikker om. Afhængig af hvor voldsomt et vrid har været, kan der være stærke smerter med det samme eller de kan komme lidt efter. Efterfølgende vil der kunne komme hævelse og misfarvning. Jo hurtigere og voldsommere hævelsen er, jo større skade er der for det meste tale om. Hævelse og misfarvning er tegn på blødning og skade i vævet omkring leddet.

I forbindelse med en forstuvning vil du typisk opleve:

• Smerte i forbindelse med vriddet, enten med det samme eller efter lidt tid.
  • Nogle vil mærke et smæld, hvilket er tegn på overrivning af ligamenter.
  • Pludselig forekomst af lokal smerte, når foden bevæges i en given retning.
  • Smerterne kan være så voldsomme, at det gør det umuligt at støtte på foden.
  • Hvilesmerter, dvs. smerter lokalt i foden/anklen selvom foden holdes helt i ro.
  • Hævelse og trykkende fornemmelse i foden og anklen.
  • Temperaturstigning i det skadede område. Mærk efter med håndryggen.
  • Misfarvning som skyldes en blødning i vævet.
  • Nedsat bevægelighed i ankel- og fodledet pga. af smerter.
  • Nedsat gangfunktion / evne til at lægge vægt på foden pga. smerter.
  • Når hævelsen er faldet, vil ankel- og fodledet føles løst og ustabilt.

Hvordan stilles diagnosen?

Det er vigtigt at få stillet den korrekte diagnose, når der pådrages en skade. Ellers kan det være svært at vurdere og planlægge den rette behandling og genoptræning.

Ved en forstuvning af ankel og fod, bliver diagnosen stillet på baggrund af en grundig undersøgelse af ankel og fod. Der vil blive kigget på hvor hævelsen sidder, samt hvor meget hævelse der er. Ledbånd vil blive undersøgt, hvor der typisk vil være en løshed og ømhed. Det kan være nødvendigt at foretage en røntgenundersøgelse for at udelukke knoglebrud, da hævelsen tit gør det umuligt at se med det blotte øje.

Behandling af en forstuvet ankel

Behandling af en forstuvet fod/ankel bør begynde hurtigst muligt efter skaden er sket.

I den akutte fase (de første 24 timer efter skaden er sket) består behandlingen af begrænse blødning og hævelse for at mindske skaden. Du kan benytte PRICE princippet, som består af:

• Protection - Beskyt den skadet ankel mod yderligere skade f.eks. ved at støtte den og undgå vægtbæring.
  • Rest - Hold anklen i ro og undgå belastning.
  • Ice - Is eller anden form for afkøling for smertelindre. Læg aldrig afkølingen direkte på huden, da det kan forårsage forfrysninger.
  • Compression - Kompression med elastikbind eller anden form for bandage for at minimere hævelse samt give støtte.
  • Elevation - Hæv anklen over hjertehøjde igen for at undgå hævelse og derved og smertelindre.

De efterfølgende dage, er målet at genvinde normal bevægelighed. Her kan man begynde med lette udstrækninger indenfor smertegrænsen. Ved hævelse efter træning kan PRICE fortsat benyttes. Belastning er tilladt indenfor smertegrænsen.

Efter nogle dage med bevægelighedstræning og let belastning kan man begynde på en mere specifik genoptræning. Den består af styrke og stabilitetstræning af ankel/fod. Det kan være en god ide at få lagt et specifikt genoptræningsprogram hos en fysioterapeut, så man bliver udfordret, men ikke går for hurtigt frem og gør mere skade end gavn.

I skadesperioden, hvor man ikke kan træne sin sædvanlige sport, kan det være en god ide at lave alternativ træning, så man holder resten af kroppen i form. Det skal være alternativer, hvor anklen ikke bliver belastet. Det kan f.eks. være træning i vand eller styrketræning. Fordelen ved at holde resten af kroppen i form, er at det hjælper på helingstiden, samt at du bevarer din muskelmasse som gør, at det vil blive nemmere at vende tilbage til din sædvanlige sport, når du igen er skadesfri.

Prognose for forstuvning af anklen

Prognosen for en forstuvet ankel/fod er meget individuel alt efter skadens omfang. Det kan vare alt fra en uge op til flere måneder. Helingstiden for ledbånd ligger på ca. 6 uger, alt efter skadens omfang, som efterfølgende kræver mindst den dobbelte tid på genoptræning. En forstuvning kan derfor være en langvarig proces, 3-12 måneder, som kræver tålmodighed og en ordentlig, konsekvent genoptræning.

Når man først har haft en forstuvet ankel, er man i større risiko for at få en ny forstuvning. Derfor bør man også, som en del af behandlingen og genoptræningen, lægge vægt på en forbyggende træning mod nye forstuvninger og andre typer af sportsskader.

Behandling af forstuvning hos Copenhagen Physio

Vi har hos Copenhagen Physio været med til at behandle mange forstuvninger med gode resultater, både sportsrelaterede og hverdags-relaterede. Vi vil i samarbejde med dig lægge en behandlingsplan, der passer til dine mål og behov. For hurtig fremgang kan føre til nye skader. For langsom fremgang kan føre til tab af muskelmasse og nedsat funktion. Vi kan med vores erfaring hjælpe og guide dig til den behandling og genoptræning, som giver det bedste resultat.

Scroll til toppen